Menu

Kamer 10 Ada Breedveld

Minder dan 1 maand per nacht: 850 Bath
1 maand of meer per nacht: 750 Bath
3 maanden of meer per maand: 16,000 Bath

Kamer 10, vernoemd naar de Amsterdamse kunstenares Ada Breedveld (1944), is een kamer van 18 m2. De kamer is voorzien van enkel getrouwe kopieën van schilderijen door Ada Breedveld en heeft verder een badkamer, kledingkast, airco, minibar, TV en een DVD- speler. Andere gemakken zijn een wel voorziene minibar, een haardroger, wekkerradio en een waterkoker.

Ada Breedveld 1944

Ada Breedveld werd geboren in 1944 in Dordrecht. Bij het aanschouwen van het werk van Ada kun je met recht opmerken van doen te hebben met ‘variaties' op een thema. De protagonisten op het merendeel van haar doeken is een volumineuze immer tevreden glimlachende vrouw in een steeds wisselend decor. Zij heeft haar atelier op het Bickerseiland in Amsterdam. Uit haar werkplaats gaat een bonte stroom kunstwerken, schilderijen, grafiek, bronzen, etsen en olifanten, de wijde wereld in. Ada heeft zichzelf het vak geleerd. Was nooit op een academie of overeenkomstige opleiding. Zo lang zij zich kan herinneren tekende en schilderde zij de ganse dag. In een schoolrapport uit 1959 van de Tweede Christelijke Huishoud- en Industrieschool lezen we dat klasselerares Juffrouw Lolkema schrijft: Ada moet zich op school veel meer aan de les geven en niet steeds proberen te tekenen onder de les. Maar Ada zette haar zin door, van jongsaf wilde ze schilderes worden. En dat lukte. School? Nee, liever niet. Ada houdt niet van school en ook niet van schools. Het leven zelf werd haar universiteit. Ada begon in de jaren zeventig in Rotterdam te exposeren en kreeg direct een eervolle prijs. Maar het was zwoegen en ploeteren geblazen om het hoofd boven water te houden. Ada was daarom ook een paar jaar postbode om geld te verdienen. In die tijd liet zij zich geboeid inspireren door het surrealisme - een kunstrichting waarbij niet de zichtbare werkelijkheid buiten ons maar de fantasie vanuit ons diepste innerlijk (dromen bijvoorbeeld) ijkpunt voor kunst moet zijn. Gaandeweg vond ze haar eigen zo typerende stijl en thema: de imposant aanwezige grote Vrouw. Het gaat er echter niet om schilderij na schilderij op symbolen te duiden. Een ding is namelijk direct duidelijk: deze vrouw is een vruchtbaarheidssymbool par excellence. Maar deze vrouw is meer, zij is ook sensueel, erotisch, frivool, voluptueus, humoristisch, loyaal in vriendschap, soms wat eenzaam en triest, dan weer gezellig en sociaal. Maar wat het meest opvalt, een ‘constante' op bijna alle doeken, is de glimlach, de mysterieuze glimlach die steeds weer opduikt. Mysterieus omdat de ogen altijd gesloten zijn, alsof de tevredenheid waar de glimlach uiting aan geeft van binnenuit komt. Alsof deze glimlach het resultaat is van zelfcontemplatie van beschouwing van de essentie van het vrouw zijn in al haar facetten.

Villa Oranje Chiang mai banner